آیا رژیم دوکان یک رژیم مد روز است؟

 

dukan diet


رژیم دوکان یک رژیم کاهش وزن سریع، پیچیده و مد روز است که استفاده کنندگان از آن باید از خوردن بسیاری از غذاها چشم پوشی کنند. این رژیم توسط دکتر پیر دوکان به مردم معرفی شده است و در چهار مرحله اجرا می شود.

از کجا شروع کنم؟

در ابتد انگیزه خود را برای کاهش وزن مشخص کنید. برای این کار می توانید اهداف خود را برای از دست دادن وزن اضافه، یاداشت کنید. سپس با پزشک یا متخصص تغذیه خود در این باره مشورت داشته باشید.

درباره برنامه غذایی که قصد دارید از آن استفاده کنید با خانواده خود صحبت کنید. اگر دوستی دارید که می تواند در این راه با شما همراهی کند، خوب است. یک تاریخ برای شروع رژیم تعیین کنید. با شکم گرسنه به خرید نروید تا بتوانید بر وسوسه خریدن مواد ناسالم غلبه کنید.

مراحل رژیم دوکان کدامند؟

در این رژیم در ابتدا وزن مورد نظر که به عنوان وزن هدف شناخته می شود، تعیین می شود. این وزن باید بر اساس سن، جنسیت، سطح فعالیت و سابقه رژیم های قبلی تعیین شود.

مرحله اول

در این مرحله مصرف کربوهیدرات بسیار پایین است، اما می توان سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه های کم قند مانند توت و چربی ها را بیشتر مصرف کرد. (رژیم کم کربوهیدرات را مطالعه کنید.)

در مرحله اول که مرحله حمله نامیده می شود و یک تا هفت روز طول می کشد شما با خوردن پروتئین حیوانی بدون چربی شروع می کنید. همچنین در هر روز یک و نیم قاشق غذا خوری جو دو سر با سبوس مصرف می کنید. دنبال کنندگان این رژیم باید پیشرفت خود را در هر مرحله پیگیری کنند.

غذاهای توصیه شده در مرحله اول

·       گوشت گوساله، گوزن، بره بدون چربی

·       مرغ بدون پوست

·       انواع غذاهای دریایی

·       جگر، دل، قلوه و زبان

·       تخم مرغ

مرحله دوم

این مرحله قدری آسانتر است و گزینه های بیشتری برای خوردن دارد. مرحله دوم که کروز نامیده می شود ۱ الی ۱۲ ماه طول می کشد. همچنین در این مرحله روزانه دو قاشق غذا خوری جو دو سر سبوس دار باید مصرف شود.

خوراکی های توصیه شده در مرحله دوم

·       سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج

·       سبزیجات سفت رنگارنگ مانند فلفل دلمه ای، هویج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، خیار، گوجه فرنگی، کدو سبز، کدو حلوایی، شلغم، چغندر

·       قارچ

·       روغن زیتون

مرحله سوم

این مرحله تثبیت وزن است و ما نباید اجازه بدهیم وزن از دست رفته دوباره بازگشت داشته باشد.

در این مرحله همچنان مصرف پروتئین حیوانی بدون چربی و کربوهیدرات توصیه می شود و روزانه دو نیم قاشق غذا خوری جو دو سر باید خورده شود.

خوراکی های توصیه شده در مرحله سوم

·       میوه جات مانند توت، خربزه، سیب، پرتقال، گلابی، هلو، کیوی و زرد آلو

·       نان سبوس دار

·       پنیر

·       پاستا، ذرت، برنج، سیب زمینی

·       گوشت

مرحله چهارم

این مرحله نیز یک رژیم تثبیت وزن است و تمام قوانین رژیم باید رعایت شود و مصرف جو دوسر به سه قاشق غذا خوری در روز افزایش می یابد. در این مرحله خوردن هیچ غذایی ممنوع نیست، اما باید پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها را همیشه داشته باشید.

آیا رژیم دوکان محدودیت غذایی دارد؟

بله، در این رژیم برخی محدودیت ها وجود دارد. به عنوان مثال خوردن برخی از مواد لبنی، غلات، حبوبات و برخی از میوه ها در برنامه غذایی شما محدود می شود.

در این رژیم مصرف پروتئین کلید اصلی کاهش وزن است، زیرا پروتئین سیر کننده است و برای هضم آن به زمان زیادی احتیاج است. به همین دلیل می توان از سایر گروه های غذایی به خصوص کربوهیدرات های ساده، کم کرد.

رژیم دوکان برای چه کسانی خوب نیست؟

این رژیم برای کسانی که دستورالعمل های سختگیرانه را دوست ندارند خوب نیست! همچنین برای افرادی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند مناسب نیست. به طور کلی این رژیم برای افراد زیر مناسب نیست. آنها عبارتند از:

·       زنان باردار یا شیرده

·       دیابتی های وابسته به انسولین

·       کسانی که اختلال خوردن دارند.

·       افرادی که بیماری قلبی یا بیماری کبد دارند.

·       بیماران اعصاب و روان

آیا با رژیم دوکان می توان وزن کم کرد؟

بله، کاهش وزن بستگی زیادی به کسری کالری دارد. اگر شما روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ کالری از کالری های دریافتی خود را کم کنید مسلما شاهد کاهش وزن خود خواهید بود.

افرادای که از این رژیم استفاده می کنند می توانند در هفته اول ۳ الی ۴ کیلو وزن کم کنند. همچنین این رژیم برای کاهش دور کمر و کاهش چربی های شکمی و سرعت متابولیسم موثر است.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟

در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟